Satisfaction

door Tieman

Het is vandaag precies vijftig jaar geleden dat (I Can’t Get No) Satisfaction de nummer 1 positie bereikte van de Nederlandse Top 40. Dat heb ik als jongere oudere jongere natuurlijk niet bewust meegemaakt. Jaren later vond ik een exemplaar van deze single in de platencollectie van mijn ouders. Waarschijnlijk in 1965 gekocht door één van mijn oudere broers. Ik speelde de single af op onze Supraphone mono platenspeler en wist het direct: dit is mijn muziek! ‘The Under Assistant West Coast Promo Man’, het nummer op de B-kant, vond ik, niet gehinderd door enig pophistorisch besef, zelfs nog beter.  Mijn beheersing van de Engelse taal zal toen nog niet optimaal zijn geweest, maar goed genoeg om te begrijpen dat er relevante zaken werden bezongen. Deze single vormt samen met de LP ‘Rhythm & Blues Rendez-Vous’ van Chuck Berry de absolute basis voor de ontwikkeling van mijn passie voor muziek. Tig jaar na de eerste kennismaking met de muziek van The Rolling Stones geef ik nog regelmatig met devote dubbele ontkenning blijk van ontevredenheid.

 

De Nederlandse fotohoes van Satisfaction

De Nederlandse fotohoes van Satisfaction